• يکشنبه ١٥ بهمن ١٤٠٢-١١:٠٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٠٧
در صحن شورا تعیین شد

نرخ پایه ۱۰۰ هزار تومان برای عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک

لایحه عوارض طرح ترافیک برای سال ۱۴۰۳ مورد بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و نرخ پایه ۱۰۰ هزار تومان برای عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک تعیین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهردار تهران در خصوص «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال 1403» در دویست و سیزدهمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفته و مصوب شد. 
 
ابتدا محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در توضیحاتی اظهار داشت: در جلسه مشترک دو کمیسیون برنامه و بودجه و حمل‌ونقل شورای شهر درباره عوارض طرح ترافیک برای سال ۱۴۰۳ بحث‌های مفصلی انجام شده و نتیجه را در صحن اعلام می‌کنیم.
 
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، شورا، با اشاره به تعدد خودروهای تک سرنشن در سطح تهران، بیان داشت: از جمله مشکلاتی که در سطح شهرداری مربوط به خودروهای تک سرنشین است، تعداد این خودروها حتی در محدوده‌های طرح ترافیک نیز قابل توجه است، اگر فرآیندی تعریف شود که بر اساس آن برای خودروهای تک سرنشین محدودیت‌هایی اعمال شود، اقدام مناسبی است.
وی افزود: نکته دیگر اینکه، برای خودروهایی که سرنشین‌های بیشتری دارند، شرایط متفاوتی در نظر گرفته شود؛ مثلا اینکه خطوطی مجزا برای آن‌ها لحاظ شود و یا در محدوده‌های طرح ترافیک برای صدور مجوز برای خودروهای تک سرنشین شرایط متفاوتی در نظر گرفته شود، لذا درخواست می‌شود شهرداری در این زمینه مطالعه کرده و لایحه‌ای با این مضمون به شورا ارائه کند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، شورا، در خصوص آژانس‌ و موسسات اتومبیل کرایه نیز پیشنهاد داد: این خودروها باید 60 درصد مبالغ را پرداخت کنند، با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، این خودروها به جای 40 درصد تخفیف از 60 درصد تخفیف برخوردار باشند و ضریب عوارض برای آن‌ها به 0.4 کاهش یابد. 
وی در ادامه در خصوص ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز پیشنهاد داد: با توحه به اینکه سکونت آن‌ها در این مناطق به صورت جبری بوده و تصمیم بر خروج از این محلات بر عهده خودشان نیست، 50 درصد تخفیف لحاظ شده برای آن‌ها به 75 درصد افزایش یابد تا برای ساکنان شرایط سختی ایجاد نشود.
 
مهدی چمران، رئیس شورا نیز در تکمیل اظهارات پیرهادی و سهولت انجام معاینه فنی در شهرستان‌های اطراف تهران متذکر شد: باید برای دریافت تاییدیه معاینه فنی ضوابط بسیار سخت‌تری اعمال شود. مطلع هستیم که در اطراف تهران و در برخی موارد در داخل تهران مراکز معاینه فنی وجود دارد که دریافت تاییدیه معاینه فنی را تسهیل می‌کند که این امر تردد خودروهای غیر استاندارد و فاقد معاینه فنی را در سطح تهران افزایش داده و آلودگی شهر را تشدید می‌کند، بنابراین علاوه بر مسئله افزایش تردد خودروهای تک سرنشین موضوع معاینه فنی نیز مورد توجه قرار گیرد تا اتومبیل‌هایی در تهران تردد کنند که برگه معاینه فنی آن‌ها از مراکز واقع در تهران باشد.
 چمران در ادامه در خصوص قوانین مربوط به دریافت عوارض نسبت به افزایش عمر یک خودرو پیشنهاد داد: دریافت عوارض برای خودروهایی که عمر آن‌ها بیشتر از ۲۰ است، 1.5 و  برای ۱۵ سال 1.2 باشد.
 
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا در خصوص درآمدهای پایدار، متذکر شد: عوارض ابلاغی باید مطابق ضوابطی از جمله اینکه مبنای محاسبه عوارض در انواع عوارض محلی، قیمت‌های معاملاتی موضوع ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 66 با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصره‌های آن است، باشد؛ بر این اساس درصد مذکور باید به نحوی تعیین گردد که مأخذ محاسبه عوارض و وجوه یاد شده بیش از نرخ تورم رسمی اعلامی، از طرف مراجع قانونی ذیربط افزایش نیافته باشد؛ یعنی اگر این ماده رعایت نشود و درصد اعلام شده بیش از عدد تورم رسمی اعلام شده، باشد، اقدام شورا، خلاف مقررات بوده است. 
اقرایان در ادامه در قالب پیشنهادی عنوان کرد: تعدادی مراکز آموزشی وجود دارد که اینها در طرح ترافیک اصلی قرار دارند و درآمد برخی از اساتید مشغول در این مراکز متوسط رو به پایین است و دریافت این نوع عوارض از این افراد عادلانه نیست و باعث کاهش عددی از سبد دریافتی آن‌ها می‌شود. آن‌ها به دلیل مباحث آموزشی مجبور به تردد در این محدوده‌ها هستند، لذا پیشنهاد می‌شود کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا برای رفع این مشکل تدبیری بیاندیشد. 
 
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز پیشنهاد داد: بسیاری از لایحه‌ها، فرجام خواهی‌ها و یا تجدید نظرها که در قوه قضائیه انجام می‌شود برای شهرداری هزینه ساز بوده و به دلیل بالا بودن ارقام، این هزینه‌ها بسیار سنگین است و تامین آن می‌تواند برای شهرداری چالش برانگیز باشد و گاهی باعث از دست رفتن مهلت مقرر ‌شود؛ در نتیجه در حال اتخاذ تدبیری هستیم مبنی بر اینکه در لایحه عوارضی پیش بینی شود که در صورت پذیرش قوه قضائیه، در صحن شورا مصوب شود و به جای پرداخت وجه، این مبلغ در حساب فی‌مابین منظور و تهاتر شود. 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، با بیان اینکه اعمال محدودیت برای ناوگان شخصی به ویژه خودروهای تک سرنشین به منظور کاهش ترافیک و آلودگی با طرح سوالی اظهار داشت: آیا رقم دریافتی برای عوارض مربوط به طرح ترافیک، در منطق شهری تبدیل به وصول خواهد شد یا نتیجه آن قانون گریزی است؟
در ادامه علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا نیز با بیان اینکه در شرایط اضطرار و آلودگی هوا، معمولا اولین اقدامی که انجام می‌شود تعطیلی مدارس و ادارات است، پیشنهاد داد: در وضعیتی که ماهانه 30 هزار خودرو ثبت پلاک می‌شود و از سوی دیگر در تهران به اندازه کافی اسقاط انجام نمی‌شود و نیز پدیده وارونگی هوا، برای شرایط اضطرار از همان ابتدا برای کلیه خودروهایی که در سطح تهران تردد می‌کنند، عوارضی اعمال شود می‌تواند در حل این مشکل راهگشا و موثر باشد. 
 
علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تاکید بر اینکه مسئله فروش طرح ترافیک به منظور کسب درآمد نبوده و ماهیت بازدارندگی دارد، پیشنهاد حذف تبصره مربوط به این موضوع از لایحه را داد. 
قائمی همچنین در خصوص خرید 65 درصد خرید آرم سالانه، پیشنهاد داد: از آنجا که عمده خریداران این آرم نهادها و اشخاص حقوقی هستند، میان خریدار حقیقی و حقوقی تفکیک قائل شویم؛ یعنی اگر خریدار شخص ساکن در محدوده ترافیک است از نهادها تفکیک شود. 
 
چمران در واکنش به پیشنهاد قائمی توضیح داد: تفکیک ادارات و مردم خلاف دستورالعمل وزارت کشور است مبنی بر اینکه عناوین و نرخ عوارض برای اشخاصص حقیق و حقوقی یکسان است.
 
محسن بیات، رئیس اداره املاک و حقوقی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردرای تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه باید بر اساس نرخ تورم اقدام کنیم و اگر بر این اساس نباشد، مصوبه ما در هیئت تطبیق تایید نخواهد شد، گفت: مصوبه ما مبنی بر ۳۵ درصد افزایش بود اما در کمیسیون مباحثی مطرح و ۱۰۰ هزار تومان به عنوان رقم پیشنهاد شد که اگر این رقم اعمال شود، بازدارندگی خواهد داشت.
وی افزود: رقم نهایی با اعمال ضرایب در نهایت ۱۸۵ هزار تومان خواهد بود و اگر بر اساس افزایش ۴۵ درصدی نرخ تورم باشد، این عدد کمتر از نرخ تورم خواهد بود.
بیات ادامه داد: وجود وزارت خانه‌ها و ارگان‌های مهم و دانشگاه‌ها در محدوده طرح ترافیک، باعث شده دستگاه‌های اجرایی تقاضاهای زیادی در خصوص طرح ترافیک داشته باشند. اگر قرار باشد برای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، تخفیف طرح ترافیک را در نظر بگیریم، دیگر دستگاه‌ها نیز مجددا تقاضای این تخفیف را خواهند داشت و اعمال آن شاید عادلانه نباشد.
وی همچنین تصریح کرد: ارقام در صورتی به پلیس اختصاص داده می‌شود که عملکرد داشته باشد و این عملکرد در معاونت حمل و نقل و ترافیک تایید شود، در آن صورت رقم درآمدی آن به پلیس اختصاص خواهد یافت.
بیات با بیان اینکه پلیس هیچ گونه جریمه‌ای را برای خودروهایی که طرح ترافیک ندارند، اعمال نمی‌کند، گفت: عدم فروش طرح ترافیک باعث نمی‌شود که خودروها در محدوده‌های طرح تردد نکنند.
 
 آخوندی در توضیحاتی تکمیلی و در پاسخ به تذکرات و پیشنهادات مطرح شده اظهار داشت: پیشنهاد کمیسیون مشترک، در ماده یک لایحه این است که تردد وسایل نقلیه مجاز در هر روز، براساس حاصل ضرب نرخ پایه در ضریب مربوط به محدوده طرح و ضریب مربوط به ساعت تردد محاسبه شود. نرخ پایه به پیشنهاد کمیسیون ۱۰۰ هزار تومان است. 
آخوندی با اشاره به اینکه پیشنهاد شهرداری برای نرخ پایه ۷۵ هزار تومان بود، افزود: شهرداری تهران از طرح ترافیک برای درآمدزایی استفاده نمی‌کند بنابراین باید این عدد بازدارنده باشد برهمین اساس جمع بندی کمیسیون مشترک ۱۰۰ هزار تومان شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ضمن تشریح ۱۱ ماده این لایحه درباره ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه، گفت: این ضریب برای وسایل نقلیه هیبریدی صفر، برای وسایل نقلیه برقی صفر، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران ۰.۸، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی از مراکز معاینه فنی تهران ۰.۹، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر ۱، برای وسایل نقلیه با عمر بیش از ۲۰ سال ۱.۲ است.
وی با بیان اینکه این لایحه تعیین عوارض طرح ترافیک پیامی را می‌خواهد بدهد، گفت: وقتی داریم درباره لایحه شهرسازی، قیمت بلیت اتوبوس صحبت می‌کنیم با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد اما درحال حاضر درباره نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک صحبت می‌کنیم.
آخوندی گفت: محدوده طرح ترافیک مشخص شده تا آلودگی هوا کاهش یابد بنابراین باید این عدد به صورتی مشخص شود که بازدارنده باشد و این لایحه  با سایر لوایح فرق دارد و همانند تعیین نرخ بلیت مترو و اتوبوس نیست که ارتباط مستقیم با زندگی مردم داشته باشد، این لایحه باید مانع ورود ترددهای اضافی به محدوده طرح ترافیک شده و بازدارنده باشد.
گفتنی است؛ لایحه «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳» با حداکثر آرای اعضای شورا با نرخ پایه ۱۰۰ هزار تومان تصویب شد.
 
کد خبر:4-213

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: